Att säga "skaffa dig ett jobb"..


Alltså, jag stör mig rejält på att det verkar som att det "bara" är att säga "skaffa dig ett jobb" till någon hux flux.

Det är så himla lätt att säga åt andra att de ska ta & skaffa sig ett jobb, men HUR lätt är det i dag att göra det? Det är hur svårt som helst! Det mesta jobben krävs utbildning på, eller körkort. Är det inte de grejjerna så är det att man ska kunna deras hem språk (som inte är svenska) eller att man ska bo i deras trakter.

Jaha, okejs. Eller det andra som brukar vara det som kör ihop sig att man ska ha erfarenhet. Hur kan man få erfarenhet om inte det finns någon som ger en chansen till att få det? Sen tycker jag att de flesta som säger åt andra att skaffa jobb är dom som redan har jobb, oftast ett riktigt bra jobb & har (som det ser ut iaf) dyra kläder & riktigt bra ställt. Man kan ju undra ibland om de ens minns hur det var när de var utan jobb? Att de kanske ska vara lite snällare?

Okej, jag kan förstå att man uttrycker till någon som VERKLIGEN inte vill jobba, som gör allting för att ens lyfta på ett finger för att ens ansöka ett jobb, eller inte ens kollar efter det. DÅ kan jag förstå man säger så. Som hellre handlar en massa exemplar på saker som de redan har flera utav. Men ska det verkligen gå så långt att personen blir knäckt?

Jag känner både folk som inte vill jobba, folk som inte ens sökt jobb, folk som desperat vill ha jobb men inte får det.
Jag är en av dom som faktiskt verkligen vill ha ett arbete & jag försöker verkligen, men jag får inget napp (förtillfället) för att andra som har erfarenhet mera får jobben.

Men jag jobbar iaf som vikarie & det är ändå nått. Alltid mycket mera än vara helt utan. & det var inte lätt direkt, visserligen fick jag hjälp från AF på traven men jag fiskade ju hem det. Men jag skulle göra "allt" för finna ett eget fast arbete. Så att man kan känna sig trygg med sin ekonomi & slippa sova oroande.

Ibland har jag funderat i banorna att skaffa eget & då skulle jag anställa de som jag vet har försökt men blivit dissade för att de inte har erfarenhet & ge dem chansen till det bara för att börja något som kan bli större. Om bara en enda själ öppnade möjlighet för någon att få erfarenhet skulle det leda långt tror jag..

Eller att säga till en "skaffa dig ett jobb" när man vet att det enda en person gör är att försöka finna ett jobb, är att vara grymt elak. Varför trycka ner en som redan ligger?

& sen dessa tv program .. Varför ens vara med i dom? Hjälper dem ändå något? :/ Jag undrar det jag ..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0