Diabetes.


Jag fick veta idag att en hade sagt i radio "diabetiker får göra som dom andra knarkarna & ta sina sprutor på toaletten", en känd radio kanal också. & jag blir riktigt förbannad & förstår inte hur man ens kan säga sådant.

Finns ju hur många som helst som kommer att reagera på det där!

HUR kan man jämföra det egentligen? Insulin som är något som man måste ta som diabetiker för att leva, eller ta droger som man vill ta för att bli hög som första känslan tydligen ska vara svävande bra?

Säg mig hur en som akut måste ta en insulin dos ska lyckas finna en toa (enligt denna åsikt) för att ta sin spruta offentligt? Varför ska man behöva springa gömma sig för att ta en spruta för att omgivningen inte vill se det? Ska man behöva skämmas för att man har diabetes i världen nu? Ska stackars små barn som inte förstår vuxnas ord börja skämmas för att de måste ta i magen eller benet öppet bland kompisarna?

Vem vet vad som kan ske om man nu inte får göra det offentligt bara för att folk är spruträdda? Vad är det som är problemet? Att ge sig själv en medicin via en spruta? Eller är det för att de öppet visar att de har diabetes? Eller för att de visar lite av sin mage när de ska spruta in? Eller drar upp shortsen lite på låret i sisådär 5 sekunder? 10 kanske? Ja, inte är det en minut iaf.

Det är så mycket mer annat i världen man inte bör visa offentligt istället, eller bör dölja! Men ska man behöva springa in på toa så fort man bara kan & finna en toa som man får hoppas på är ledig just då samt ha pengar till en toa besök för att ta sin spruta innan man faller i koma bara för att folk inte kan hantera att man måste ta en?!

DETTA är ju inte något nytt, diabetes  har ju existerat hur länge som helst. Ja, jag kan inte säga exakt men det kan jag leta mig upp om!

Jag har en släkting som har diabetes, min pappa. & jag har en jävligt bra kompis, vid namn Emelie "Emme, ems" som har diabetes sen hon var 3! Ska hon behöva dölja det numera för att en tycker att det ska springas in på toa om? Inte fan ska man behöva skämmas för en sjukdom som kan rädda ens liv genom en spruta!

Vad sjutton, det finns så mycket mer i livet som man kan uttala sig om, så mycket mer som kanske bör döljas & man inte ska behöva se i offentligheten, men en sjukdom!? Vad är världen på väg?

Okej, nu sa ju denna person senare en ursäkt. Men det är väl ändå försent på tänkt om du frågar mig? Från att du sa de där orden så rasade förmodligen många folk av din kommentar, & därmed får du stå ditt kast, stå för ditt uttalande. Jag anser att om man inte kan stå för det man har sagt, ska man inte yttra sig heller, framförallt inte i en radio sändning när man vet folk lyssnar! Du kunde ha behållt din åsikt för dig själv! & nästa gång du ser en som bara hjälper sig själv med en insulin dos, blunda om du inte vill se det!

Eller, så borde du tänka "H*n har diabetes, sprutan tas just för att h*n försöker överleva denna sjukdom.."

Alla som säger att det är att jämföra med knarkare borde skämmas & läsa mer om diabetes & vad stora skillnaden är mellan en "knarkare" & en diabetiker. Jag tror aldrig jag kommer finna en enda diabetiker som gör det för nöjes skull, jag tror inte ens jag kommer finna en som faktiskt vill ta en spruta offentligt för nöjes skull, men som vet att den måste för annars blir det stora konsekvenser!

Var stolt istället över dessa personer som tar det offentligt, & är stolta över sina sprutor.

Allt detta är min åsikt & jag blir förbannad å alla diabetiker skull som inte kan tala för sig.

Kommentarer
Postat av: sanna

helt sjukt att säga så!! undra vad han skulle säga om han själv fick diabetes...? =P

2010-03-13 @ 16:14:20
URL: http://snowaangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0